Station Bussum Zuid toegankelijker voor reizigers
ProRail – verantwoordelijk voor het spoorwegennet van Nederland – is bezig stations te vernieuwen. Ook station Bussum Zuid onderging een metamorfose. Voor senioren, mindervaliden, ouders met kinderwagens en reizigers met zware bagage was het station moeilijk bereikbaar. Doel van de vernieuwing was dan ook het station beter toegankelijk te maken. Aannemingsbedrijf K. Dekker bouw & infra kreeg van ProRail de opdracht voor de nieuwbouw van het verouderde station.
Grondkering met betonnen keerwanden
Om een ruime opzet te maken is gekozen voor een constructie van betonnen keerwanden (L-wanden met hak). De wanden doen dienst als een grondkering en zijn op het hoogste punt vijf meter hoog. Een deel van de wanden is afgeschuind en in verstek gezaagd waardoor de buitenkanten mooi weglopen. In opdracht van aannemer Dekker is deze constructie volledig ontworpen, geproduceerd, geleverd en geplaatst door Bosch Beton.
Een nieuwe traverse met aan beide zijden liften verving de oude loopbrug. Groot Lemmer uit Heerenveen maakte de hardhouten brug van 27 meter lang, 3,5 meter hoog en 4 meter breed. Ook de voorpleinen bij de liften zijn aangepakt. Station Bussum Zuid is met deze totale vernieuwing beter toegankelijk.
Samenwerking
Koen de Koning, werkvoorbereiding bij Aannemingsbedrijf K. Dekker bouw & infra, is blij met het eindresultaat: ‘Ik ben erg tevreden met het eindresultaat dat Bosch Beton heeft geleverd. Ook de voorbereidingen, het ontwerp er naar toe, het meedenken in het optimaliseren van de constructie, het berekenen in overleg met onze constructeur en daarnaast het leveren en het monteren op locatie is allemaal zeer voorspoedig verlopen. Ook onder de strenge veiligheidsregels van ProRail. Dus ik zou zeker nog een keer dit soort werk met Bosch Beton gaan doen.’
Meer informatie
Wilt u meer weten over dit project of over welke oplossingen op maat wij kunnen bieden met onze keerwanden voor spoor of grond en tuin? Neem dan vrijblijvend contact op met onze adviseurs.
Project in beeld
Vergelijkbare projecten
Station Chèvremont in Kerkrade toegankelijker
Speciale structuurwanden vangen het hoogteverschil op bij station Chèvremont in Kerkrade. De structuur op de wanden is een ontwerp op basis van de spoorlayout van emplacement.
Veiliger en sneller onder het spoor door in Den Dolder
De spoorwegovergang bij Den Dolder was één van de gevaarlijkste overgangen in Nederland. Nu gaan fietsers en voetgangers veilig en snel onder het spoor door. Bosch Beton maakte hiervoor speciale keerwanden.
Modernisering SUNIJ-lijn
Voor de modernisering van de regionale sneltramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ-lijn) leverde Bosch Beton ruim 3.000 meter special keerwanden, 3.000 meter perronplaten en 200 abrifunderingen.