Modernisering SUNIJ-lijn
De sneltramverbinding Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ) is sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw in gebruik. Het is een belangrijke tramlijn die reizigers van en naar de stad Utrecht brengt. In opdracht van Van Ooijen Gouda levert Bosch Beton voor dit project ruim 3.000 meter special keerwanden, 3.000 meter perronplaten en 200 abrifunderingen.
In 2020 onderging de regionale sneltramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ-lijn) een moderniseringsproces. Sinds begin 2021 reizen reizigers tussen IJsselstein/Nieuwegein zonder overstappen naar P+R Utrecht Science Park. Op het traject rijden langere trams met een lagere instap. Hiervoor was het nodig de perrons bij circa 23 haltes vijftig centimeter te verlagen en delen van het spoor aan te passen. Hoofdaannemer BAM Infra werkte in dit omvangrijke project met diverse partijen samen, waaronder wegen- en railinfrabouwer Van Ooijen Gouda. In twaalf weken tijd gedurende zes dagen per week en zestien uur per dag werkte men aan deze flinke klus.
Special keerwanden
Voor dit project heeft Bosch Beton in opdracht van Van Ooijen Gouda ruim 3.000 meter special keerwanden, 3.000 meter perronplaten en 200 abrifunderingen gemaakt. Alles is door onze afdeling Engineering ontworpen en in 3D uitgewerkt. De wanden zijn op voorraad geproduceerd en zijn just in time uitgeleverd: op het juiste moment op de juiste plek voor elk perron apart.
De keuze van Van Ooijen Gouda om in dit project samen te werken met Bosch Beton is vanwege de kwaliteit, zekerheid, ontwerp en het meedenken in het ontwerpproces. Overigens werken wij ook samen in het ProRail-project ‘Perrons op Norm’.
Het is de bedoeling de Utrechtse tramlijnen SUNIJ-lijn en de Uithoflijn midden 2022 aan elkaar te koppelen.
Meer informatie
Wilt u meer weten over dit project of over welke oplossingen op maat wij kunnen bieden met onze keerwanden voor spoor? Neem dan vrijblijvend contact op met onze adviseurs.
Vergelijkbare projecten
Veiliger en sneller onder het spoor door in Den Dolder
De spoorwegovergang bij Den Dolder was één van de gevaarlijkste overgangen in Nederland. Nu gaan fietsers en voetgangers veilig en snel onder het spoor door. Bosch Beton maakte hiervoor speciale keerwanden.
Station Bussum Zuid toegankelijker voor reizigers
Station Bussum Zuid is na een metamorfose toegankelijker geworden voor mindervaliden. Bosch Beton leverde hier keerwanden als grondkering tot wel 5 meter hoogte
Station Chèvremont in Kerkrade toegankelijker
Speciale structuurwanden vangen het hoogteverschil op bij station Chèvremont in Kerkrade. De structuur op de wanden is een ontwerp op basis van de spoorlayout van emplacement.