Station Chèvremont in Kerkrade toegankelijker
ProRail werkt de komende jaren aan het programma Landelijke Toegankelijkheid. Doel hiervan is de stations toegankelijker te maken voor mensen met een motorische beperking. Station Chèvremont in Kerkrade was het eerste station waar Dura Vermeer het programma voor ProRail uitvoerde. Bosch Beton leverde hier speciale structuurkeerwanden om hoogteverschil op te vangen.
Grootschalig onderhoud
Onderdeel van het programma Landelijke Toegankelijkheid is de perrons van de stations op alle locaties in Nederland aanpassen aan de uniforme normhoogte. Hierbij komen werkzaamheden kijken als de hoogte wijzigen van de perronconstructies en/of spooralignement. Dit betekent grootschalig onderhoud en vervanging van perrons op verschillende treinstations. Denk aan onder andere aan de vervanging van keerwanden, zodat alle perrons voldoen aan de minimale hoogte van 76 centimeter.
Hoogteverschil
Bosch Beton was betrokken bij de aanpassing van het eerste station binnen het programma van ProRail bij station Chèvremont in Kerkrade. Dura Vermeer voerde hier het project uit. Een 80 meter lange hellingbaan ving hier in de oude situatie het hoogteverschil op van zeven meter tussen de ontvangstruimte voor reizigers en het perron. In de nieuwe situatie is de hellingbaan verlengd naar 180 meter bestaande uit drie hellingbanen. Aan het einde van de eerste hellingbaan is een trap toegevoegd als verkorte route naar het perron. Vanwege het hoogteverschil van zeven meter en de beperkte ruimte voor de uitvoering is gekozen voor onze L-keerwanden met hak.
Structuurwanden
Om te voorkomen dat het één groot grijs geheel zou worden, maakte een landschapsarchitect van Vollmer & Partners een ontwerp op basis van de spoorlayout van emplacement Kijfhoek. Bosch Beton werkte vervolgens het ontwerp verder uit en paste dit toe op de wanden. Met een mooi eindresultaat!
Samenwerking
Dura Vermeer koos voor de keerwanden van Bosch Beton vanwege de kwaliteit, het 3D-ontwerp dat zij één op één konden overnemen in hun eigen ontwerp, het praktisch meedenken in de oplossingen en de korte overleglijnen. Station Chèvremont was de eerste locatie binnen het project waar onze keerwanden zijn toegepast.
Meer informatie
Wilt u meer weten over dit project of over welke oplossingen op maat wij kunnen bieden met onze keerwanden voor spoor? Neem dan vrijblijvend contact op met onze adviseurs.
Project in beeld
Vergelijkbare projecten
Modernisering SUNIJ-lijn
Voor de modernisering van de regionale sneltramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ-lijn) leverde Bosch Beton ruim 3.000 meter special keerwanden, 3.000 meter perronplaten en 200 abrifunderingen.
Station Bussum Zuid toegankelijker voor reizigers
Station Bussum Zuid is na een metamorfose toegankelijker geworden voor mindervaliden. Bosch Beton leverde hier keerwanden als grondkering tot wel 5 meter hoogte
Veiliger en sneller onder het spoor door in Den Dolder
De spoorwegovergang bij Den Dolder was één van de gevaarlijkste overgangen in Nederland. Nu gaan fietsers en voetgangers veilig en snel onder het spoor door. Bosch Beton maakte hiervoor speciale keerwanden.