Station Hollandsche Rading krijgt 'Perron op Norm'
Bosch Beton werkt samen met Dura Vermeer Infra Regionale Projecten aan het project ‘Perrons op Norm’ (PON) van ProRail, waarvoor wij keerwanden leveren. De start van dit grote project was in Hollandsche Rading.
Perrons op Norm
Doel van dit grootste stationscontract van ProRail is onder andere om perrons in Nederland aan te passen aan gelijke perronhoogte zodat mindervalide reizigers zelfstandig met de trein kunnen reizen.
Primeur: Hollandsche Rading
Ongeveer zeventig perrons zijn aan vervanging toe, waarvan ProRail in 2021 zeventien stations vernieuwt. In februari 2021 had NS-station Hollandsche Rading de primeur. Het station uit 1885, ook bekend als ‘De Gotische Bogen’, ligt aan de spoorlijn met ‘monumentale’ bovenleidingportalen die sinds 2001 op de lijst van Rijksmonumenten staan. Als eerste zijn op perron 1 de nieuwe duurzame perronwanden geplaatst. Met ook de toevoeging van gerecyclede perrontegels is het nieuwe perron circulair geworden. Voor de opgang naar perron 2 zijn eveneens Bosch Beton keerwanden toegepast.
Inmiddels (t/m week 28) zijn ook de stations in Soest, Soestdijk, Heeze en Baflo aangepast. Omdat station Soestdijk een radius heeft, paste Aannemersbedrijf Wallaard hier diverse meterstukjes toe. En in Baflo is door Van Ooijen Gouda een hellingbaan gemaakt met de perronwanden. Voor de bouwvak staan Lunteren en Lage Zwaluwe nog in de planning.
Duurzame samenwerking
Eerder werkten wij met Dura Vermeer samen aan het project station Chèvremont in Kerkrade. Voor het project ‘Perrons op Norm’ benaderde Dura Vermeer ons voor de keerwanden. Wij dachten met hun mee en maakten de berekeningen. De speciale perronwand is geoptimaliseerd en maken we van een nieuw duurzaam betonmengsel. De wanden produceren wij in onze eigen state-of-the-art fabriek in Barneveld. De elementen zijn geheel volgens de nieuwste productspecificatie van ProRail KIWA-gecertificeerd. Qua vorm zijn de wanden geoptimaliseerd en voldoen aan de benodigde MKI waarde. Normaal gesproken is de standaard lengte van de perronwanden één meter. Wij produceren de wanden met een lengte van twee meter, wat een efficiënter gebruik van de materialen betekent en een besparing in transport.
In het ‘Perrons-op-Norm’-project werken we verder onder meer samen met partners als Wallaard Noordeloos en Van Ooijen Gouda.
Bosch Beton heeft duurzaamheid en innovatie hoog op de agenda staan. We werken toe naar een 100% circulaire productie van onze keerwanden in de toekomst.
Meer informatie
Wilt u meer weten over dit project of over andere spoorprojecten? Neem dan contact op met één van onze GWW-adviseurs.
Lees ook
- GWW-Totaal Duurzame perronwanden voor grootste ProRail-stationscontract;
- GWW-Bouw Duurzame perronwanden voor grootste ProRail-stationscontract;
- ProRail Hollandsche Rading krijgt circulair perron;
- Bekijk ProRail-filmpje ‘Circulair station Hollandsche Rading‘.
Bekijk ook de vergelijkbare projecten die wij eerder uitvoerden.
Project in beeld
Vergelijkbare projecten
Veiliger en sneller onder het spoor door in Den Dolder
De spoorwegovergang bij Den Dolder was één van de gevaarlijkste overgangen in Nederland. Nu gaan fietsers en voetgangers veilig en snel onder het spoor door. Bosch Beton maakte hiervoor speciale keerwanden.
Station Bussum Zuid toegankelijker voor reizigers
Station Bussum Zuid is na een metamorfose toegankelijker geworden voor mindervaliden. Bosch Beton leverde hier keerwanden als grondkering tot wel 5 meter hoogte
Station Chèvremont in Kerkrade toegankelijker
Speciale structuurwanden vangen het hoogteverschil op bij station Chèvremont in Kerkrade. De structuur op de wanden is een ontwerp op basis van de spoorlayout van emplacement.