Renovatie Veenendaal-lijn maakt 3 stations voor reizigers toegankelijker
Om de mobiliteit per spoor in Nederland te optimaliseren, kreeg Van Ooijen Gouda BV vanuit het raamcontract ‘Perrons Op Norm’ (PON) de opdracht van ProRail om een groot aantal stations renoveren, waaronder de drie stations aan de Veenendaal-lijn. Van Ooijen en Bosch Beton werken vele jaren samen, waardoor ook bij de renovatie van deze stations gebruik werd gemaakt van zowel Bosch Beton perronwanden als keerwanden.
Spoortraject Rhenen-Breukelen
Wie per trein vanuit de uiterste hoek van de Utrechtse Heuvelrug naar de randstad wil reizen, ontkomt er bijna niet aan om hierbij gebruik te maken van een van de stations aan de Veenendaal-lijn, onderdeel van het spoortraject Rhenen-Breukelen. Waar station Rhenen sinds 1886 onderdeel uitmaakte van de spoorlijn Amersfoort-Kesteren, raakte de spoorbrug in de 2e wereldoorlog te zwaar beschadigd, waardoor het niet loonde om dit traject weer herstellen en station Rhenen in 1944 gesloten werd. In 1981 werd echter het station van Rhenen weer wederopgebouwd en in gebruik genomen als onderdeel van de Veenendaal-lijn. Samen met station Veenendaal-Centrum en Veenendaal-West konden reizigers vanuit deze hoek van de provincie naar Utrecht-Centraal reizen, waarna in 2008 de rechtstreekse verbinding naar Breukelen ook aan het traject werd toegevoegd. Om ook komende tientallen jaren de mobiliteit op dit traject te kunnen garanderen, werd deze lijn onderdeel van het PON raamcontract en gingen Van Ooijen Gouda BV, ProRail en de gemeente Veenendaal om tafel om deze 3 jarentachtig stations te renoveren en te verlengen. De verlenging van de perrons werd gerealiseerd om in te toekomst de reizigers die met de nieuwe én langere Sprinter treinen reizen, over de volledig lengte te kunnen laten in- en uitstappen.
Vernieuwing perrons in sneltreinvaart
Werkzaamheden aan een spoortraject resulteert in de meeste gevallen in overlast voor de reizigers. Om deze overlast tot een minimum te beperken is een optimale samenwerking en non-stop planning vereist. Van Ooijen en BAM slaagde al vaker om deze werkzaamheden van A tot Z binnen de tijd te realiseren en zodoende werden ook de perrons in het traject Rhenen-Veenendaal in slechts 9 dagen tijd aangepakt.
De toepassing van de zeer maatvaste perronkeerwanden van Bosch Beton met een lengte van 2 meter lang heeft hier ook een belangrijke rol in kunnen spelen, doordat de plaatsing hiervan aanzienlijk minder tijd kost dat de toepassing van de oude 1 meter elementen. Tevens kon Van Ooijen het overgrote deel van de perronkeerwanden uit de voorraad van Bosch Beton verkrijgen, waardoor ook de levering optimaal kon verlopen. In totaal werd er ruim 315 perronkeerwanden geleverd en stappen daarmee de reizigers over ruim 630 meter aan Bosch Beton keerwanden de trein in.
Herindeling Station Veenendaal-West
Voor de renovatie van station Veenendaal-West werd het plan breder getrokken dan alleen de renovatie en verlenging van de perrons. Zo werd er een nieuwe hellingbaan gerealiseerd om zonder traptreden het station te kunnen betreden. Voor de bouw van de hellingbaan werden hoogtes aan wanden uit het LR-keerwanden assortiment van Bosch Beton gebruikt. De LR-keerwanden zijn speciaal ontwikkeld voor de zwaarste belastingtoepassingen in de GWW. Om de hellingbaan naadloos op elkaar te laten aansluiten, werden de keerwanden, variërend in een standaardhoogte van 50 tot 175 cm is de fabriek afgeschuind, waardoor het eerste gedeelte gelijkvloers begint en in een vloeiende lijn op 175 cm hoogte eindigt. Daarnaast werden de keerwanden in de fabriek al aangepast met mantelbuizen, zodat de kabels voor de verlichting en het hekwerk gemonteerd konden worden. Door de nieuwe hellingbaan slim te ontwerpen zijn er geen ingrijpende hoogte aanpassingen nodig geweest en is er ruimte ontstaan om de hellingbaan, de fietsenstalling en de maaiveldinrichting van het voorplein volledig af te stemmen op de omgeving.
De eigen engineeringsafdeling van Bosch Beton dacht van A tot Z mee bij het construeren van deze maatwerkoplossing, waardoor Van Ooijen zorgeloos het project kon realiseren. Met een ontwerplevensduur van tenminste 100 jaar zijn onze LR keerwanden ook nog eens een zeer duurzame oplossing.
Meer informatie
Wilt u meer weten over dit project of over welke oplossingen op maat wij kunnen bieden met onze keerwanden voor spoor toepassingen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze adviseurs.
Project in beeld
Vergelijkbare projecten
“Onzichtbare” keerwanden bij station Alphen aan den Rijn
De stationsomgeving van Alphen aan den Rijn is volop in ontwikkeling. De afgelopen jaren is er veel veranderd. Er is een nieuw appartementencomplex gebouwd, de Prins Bernhardlaan is heringericht en de fietsenstalling is volledig vernieuwd. Bij de realisatie van de verdiepte fietsenstalling is gebruikgemaakt van onze keerwanden.
Station Chèvremont in Kerkrade toegankelijker
Speciale structuurwanden vangen het hoogteverschil op bij station Chèvremont in Kerkrade. De structuur op de wanden is een ontwerp op basis van de spoorlayout van emplacement.
Station Bussum Zuid toegankelijker voor reizigers
Station Bussum Zuid is na een metamorfose toegankelijker geworden voor mindervaliden. Bosch Beton leverde hier keerwanden als grondkering tot wel 5 meter hoogte