Nelson Mandelabrug verbindt West- en Oost-Lelystad
Bosch Beton leverde LRH-keerwanden aan Oosterhof Holman voor de nieuwe fiets- en wandelbrug ‘Nelson Mandela’. In de toekomst moet deze zorgen voor een snelle verbinding tussen de Landstrekenwijk en het campusgebied met middelbare school Porteum in Lelystad. Architectenbureau FARSK maakte het ontwerp voor de nieuwe verbindingsbrug.
Heavy keerwanden
Bosch Beton leverde voor de aanleg van de brug ongeveer 220 meter LR-keerwanden met hak aan Oosterhof Holman. De LR-keerwand is speciaal ontwikkeld voor de zwaarste (heavy) belastingtoepassingen in de grond, weg- en waterbouw. Deze wanden pasten we bijvoorbeeld ook toe bij de aanleg van de nieuwe snelfietsroute van Nijmegen, via Malden en Mook, naar Cuijk.
Nelson Mandelabrug
Gemeente Lelystad gaf een aantal eisen mee waaraan de nieuwe fiets- en wandelbrug moest voldoen. Zo was sierlijkheid, transparantie en onderdeel van het landschap van belang in het ontwerp. Architectenbureau FARSK ontwierp een brug waar je door heen kunt kijken en hield ook rekening met de geschiedenis van de Flevopolder. Tot ongeveer halverwege de vorige eeuw was de Flevopolder nog Zuiderzee. De brug lijkt daarom op een schip en doen de zijkanten van de brug denken aan een 17e-eeuwse scheepsconstructie.
De in totaal 240 meter lange brug verbindt de Landstrekenwijk en het Campusgebied met middelbare school Porteum. De brug ligt over de Middendreef heen en zorgt voor een snelle verbinding tussen West- en Oost-Lelystad. Hoewel de brug in eerste instantie de naam Campusbrug kreeg, besloot gemeente Lelystad de nieuwe brug te vernoemen naar Nelson Mandela en heet de brug ‘Nelson Mandelabrug’.
Bij de bouw van de brug waren gemeente Lelystad, Koninklijke Oosterhof Holman, Ohpen Ingenieurs & Innovators, FARSK architecten en WSP betrokken.
Meer informatie
Wilt u meer weten over dit project of over welke oplossingen op maat wij kunnen bieden met onze keerwanden voor weg & verkeer? Neem dan vrijblijvend contact op met onze adviseurs.
Project in beeld
Vergelijkbare projecten
Fietsroute door verschillende landschapstypen
Bosch Beton paste keerwanden toe om hoogte op te vangen langs de steile talud langs de fiets- en voetgangersbrug over de Maas, een nieuwe snelfietsroute nabij Cuijk.
Hoogteverschil bij natuurbrug Clemens Cornielje
Voor de aanleg van het ecoduct Clemens Cornielje over de N302 – één van de in totaal dertien ecoducten in de Provincie Gelderland – is met keerwanden hoogteverschil opgevangen.
Veiliger en sneller onder het spoor door in Den Dolder
De spoorwegovergang bij Den Dolder was één van de gevaarlijkste overgangen in Nederland. Nu gaan fietsers en voetgangers veilig en snel onder het spoor door. Bosch Beton maakte hiervoor speciale keerwanden.