HomeProjectenKeerwanden als fundering van geluidsschermen langs de N206 Rijnlandroute

Keerwanden als fundering van geluidsschermen langs de N206 Rijnlandroute

Steeds vaker wordt Bosch Beton benaderd voor het leveren van keerwanden voor geluidsschermen langs de snelweg. Zo ook voor de realisering van de RijnlandRoute bij Katwijk. Voor dit project leverde Bosch Beton op aanvraag van Holland Scherm BV 280 meter aan prefab keerwanden als fundering voor nieuwe geluidsschermen langs de Tjalmaweg bij Valkenburg.

Verbeterde doorstroming

De RijnlandRoute is het grootste infrastructuurproject van de provincie Zuid-Holland. Tussen Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden is de afgelopen jaren een nieuwe wegverbinding in aanbouw. Dit grote infrastructuurproject is opgezet om de doorstroming te verbeteren en zorgt voor een betere leefbaarheid, bereikbaarheid en economische ontwikkeling in de regio Holland Rijnland. De route bestaat uit drie projectonderdelen waar het project van de N206, de Tjalmaweg, één van is.

De RijnlandRoute staat te boek als de meest geavanceerde wegenconstructie van Nederland, mede doordat de rijstroken van de N206 verdiept aangelegd zijn. Voor de werkzaamheden aan de Tjalmaweg werd Boskalis Nederland gekozen als aannemer. In opdracht van en samenwerking met Boskalis was Holland Scherm BV verantwoordelijk voor de aanleg van geluidsschermen. Hiervoor kozen zij om gebruik te maken van keerwanden van Bosch Beton als fundering voor de geluidsschermen. De keerwanden en geluidsschermen zijn aansluitend voorzien van duurzame houten lamellen, waar in de toekomst klimplanten tegenaan zullen groeien.

Maatwerk en efficiëntie

Bij dit project is gebruik gemaakt van LR- keerwanden met hak. Dit type keerwand is speciaal ontwikkeld voor de zwaardere belastingtoepassingen in de grond, weg- en waterbouw en is in meerdere lengtematen verkrijgbaar. Voor een deel van de geleverde keerwanden voor de RijnlandRoute was er sprake van maatwerk om zo een sterke fundering te kunnen garanderen. Er zijn meerdere keerwanden geproduceerd waarin extra wapening is verwerkt en verstekken en uitsparingen zijn gerealiseerd.

De plaatsing van de keerwanden werd verdeeld over twee fases, waarbij er in totaal 140 keerwanden werden geleverd. Doorgaans wordt er voor de aanleg van geluidsschermen een paalfundering toegepast. Op deze fundering wordt vervolgens beton gestort waar kolommen op gesteld worden. Bij dit project is de betonnen paalfundering echter vervangen door prefab keerwanden met een hoogte van 3,5 meter. Hierdoor heeft de fundering ook een grondkerende functie gekregen zodat het hoogteverschil aan de achterzijde van de constructie opgevangen kon worden. Bovendien zorgde de prefab keerwanden ervoor dat de plaatsing vele malen sneller en efficiënter plaats heeft kunnen vinden, waardoor het uiteindelijk 4 dagen kostte om de fundering voor de geluidsschermen te leggen.

Meer informatie

Wilt u meer weten over dit project of welke oplossingen op maat wij kunnen bieden met onze keerwanden voor weg en verkeer? Neem dan vrijblijvend contact op met onze adviseurs.