In het Nederlandse Haren (Groningen) realiseerde ProRail een nieuw rangeerstation: De Vork. Voor dit nieuwe station leverde Bosch Beton keerwanden, zodat de gasleidingen niet de volledige druk van de grond ondervinden.
De komende jaren zal het station van Groningen heel wat veranderingen ondergaan. Naast extra sporen staan er ook een reizigerspassage, fietstunnel en busdoorgang in de planning. Hiervoor is er extra ruimte nodig en daarom is het rangeerstation aan de zuidzijde van het station verplaatst naar ‘De Vork’ in Haren. De Vork ligt in de splitsing van de sporen richting Winschoten en Zwolle. Dit station doet dienst als parkeerplek voor treinen die tijdelijk niet in gebruik zijn en worden schoongemaakt, bijgetankt en onderhouden.
Bij het nieuwe rangeerstation van 22 hectare is een wal aangelegd die zoveel mogelijk geluid en licht tegenhoudt. Omdat het grondlichaam niet over gasleidingen mag lopen, zijn onze keerwanden van 6 meter hoog geplaatst. Zo ondervinden de gasleidingen niet de volledige druk van de grond en is het nog mogelijk om eventueel te ontgraven. De wanden passen in de lijn als dijk/grondlichaam en vormen zo één geheel.
In totaal zijn er zesentwintig keerwanden met hak geplaatst, variërend in hoogte van 2 tot 6 meter met een ontwerplevensduur van honderd jaar. Alle wanden zijn afgeschuind.
Naast het rangeerstation is er een gebied ingericht als archeologisch wandelpark, dat sinds juni 2019 open is voor bezoekers. Voordat aannemer Oosterhuis BV het wandelpark kon aanleggen, is uitgebreid archeologisch onderzoek gedaan, waarbij veel waardevolle resten naar boven zijn gekomen. Zo zijn er sporen gevonden van boerderijen uit de Romeinse en late ijzertijd, evenals meer dan tien kilo vuursteen.
De opdrachtgever koos voor ons omdat wij wanden van 6 meter hoog in het assortiment hebben, wat uniek is. Ook de betrokkenheid van begin tot eind bij het project en de plaatsingsassistentie van het serviceteam gaven de doorslag om voor Bosch Beton te kiezen.
Een mooie samenwerking met een zeer tevreden klant!
Wilt u meer weten over dit project of over welke oplossingen op maat wij kunnen bieden met onze keerwanden voor grond en tuin? Neem dan vrijblijvend contact op met onze adviseurs.
Bij een sloot aan de N360 is een inrit gecreëerd met onze speciale keerwanden voor zware belasting. Hier is tweemaal een 12 meter lange keerwand geplaatst van 2,5 meter hoog
De spoorwegovergang bij Den Dolder was één van de gevaarlijkste overgangen in Nederland. Nu gaan fietsers en voetgangers veilig en snel onder het spoor door. Bosch Beton maakte hiervoor speciale keerwanden.
Bosch Beton construeerde, produceerde en leverde keerwanden voor de KNVB Campus in Zeist. De keerwanden doen dienst als grondkering voor de ondergrondse parkeergarage.