Circulair perron voor monumentaal station Venlo
De vernieuwing van het perron in Venlo is onderdeel van het grootse stationscontract ooit van ProRail: ‘Perrons op Norm’. Doel van dit raamcontract is om een groot deel van de perrons in Nederland aan te passen aan gelijke perronhoogte zodat mindervalide reizigers zelfstandig met de trein kunnen reizen. Zo zijn ook bij de perrons van het station in Venlo de oude keerwanden vervangen door een speciaal ontwikkelde duurzame variant waardoor er een drempelloze instap gerealiseerd is.
Toekomstbestendig station
Station Venlo is een van de monumentale stations in Nederland. Het gebouw stamt uit 1958 en het station is te herkennen aan de opvallende stationstoren. Station Venlo is een belangrijk knooppunt voor het streekvervoer in Noord-Limburg en vormt ook een belangrijke verbinding met het Duitse openbaar vervoer. Om de komende jaren de mobiliteit op dit traject te kunnen verzekeren, is dit traject onderdeel geworden van het PON raamcontract. Naast de renovatie van het perron staat ook een verbouwing van de stationshal op de planning voor aankomend jaar.
Duurzame samenwerking
In totaal is er 1145 meter aan keerwanden geleverd voor het vernieuwen van het perron. Speciaal voor het PON raamcontract optimaliseerden wij de perronwand en stelden een nieuw duurzaam betonmengsel samen. Hierdoor voldoen onze perronwanden aan de benodigde MKI-waarde. Door hiernaast ook nog gebruik te maken van gerecyclede perrontegels is het perron circulair geworden. Deze focus op duurzaamheid is een vereiste vanuit ProRail, gezien zij dit grootschalige project zo duurzaam mogelijk willen uitvoeren. Het PON raamcontract is dan ook een voorloper van de nieuwe raamovereenkomst vanuit ProRail; Duurzame Opwaardering Perrons (DOP). Het uitgangspunt van dit contract is om de perronwerkzaamheden zo emissieloos mogelijk uit te voeren.
Treinvrije periode
Bij werkzaamheden rondom het spoor is een strikte planning noodzakelijk om ervoor te zorgen dat reizigers zo snel mogelijk weer van A naar B kunnen. Dergelijke werkzaamheden vinden plaats tijdens een zogenoemde treinvrije periode; hierbij rijden er op het traject tijdelijk geen treinen. Het is zaak om deze periodes zo kort mogelijk te houden om overlast voor reizigers, omwonenden en vervoerders te beperken. Zo was er ook tijdens deze renovatie in Venlo sprake van een zorgvuldige planning. Samen met de maatvastheid en de lengte van 2 meter van de perronkeerwanden, kon het bouwteam ervoor zorgen dat het treinverkeer weer op tijd hervat kon worden.
Meer informatie
Wilt u meer weten over dit project of welke oplossingen op maat wij kunnen bieden met onze keerwanden voor spoor toepassingen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze adviseurs.
Project in beeld
Vergelijkbare projecten
Renovatie Veenendaal-lijn maakt 3 stations voor reizigers toegankelijker
Om de mobiliteit per spoor in Nederland te optimaliseren, kreeg Van Ooijen Gouda BV de opdracht van ProRail om een groot aantal stations renoveren, waaronder de drie stations aan de Veenendaal-lijn.
Station Apeldoorn klaar voor de toekomst
Marcel van Dorp vertelt namens aannemersbedrijf Van Ooijen Gouda over de vernieuwing van het perron bij station Apeldoorn. Bij dit project in Gemeente Apeldoorn werd het perron ingekort en verbreed waarbij perronkeerwanden van Bosch Beton zijn toegepast.
Station Hollandsche Rading krijgt ‘Perron op Norm’
Bosch Beton werkt samen met Dura Vermeer aan het ProRail-project ‘Perrons op Norm’, waarvoor wij speciale keerwanden leveren. Station Hollandsche Rading had de primeur.